115 jaar Deventer Oranje Vereniging

Het kan u eigenlijk niet zijn ontgaan: de Deventer Oranje Vereniging bestaat anno 2023 maar liefst 115 jaar. Al sinds de oprichting in 1908 stelt de vereniging zich tot doel om ter ere van de verjaardag van de regerende koning of koningin feestelijke activiteiten binnen de gemeente Deventer (mede) te organiseren en het ondersteunen, bevorderen en (mede) organiseren van andere activiteiten, feesten en evenementen die in de Gemeente een belangrijke (maatschappelijke) functie vervullen of plaats innemen en/of die bijdragen aan het welbevinden en/of functioneren van een bepaalde bevolkingsgroep. Een hele mond vol, maar we hebben dan ook nogal wat hierin kunnen betekenen.

Reden genoeg voor het bestuur om al haar leden en vrijwilligers uit te nodigen voor een gezellig samenzijn. Dat gebeurde op vrijdag 5 mei. Een dubbel feestelijke dag dus. In de Lebuïnuskerk werd iedereen ontvangen en onthaald op koffie met gebak. Verhalen “van vroeger” werden gedeeld, maar er werd ook gesproken over de toekomst: wat kan men van ons verwachten, maar veel belangrijker: wat verwacht men van de Deventer Oranje Vereniging. Een van de aanwezige leden, al meer dan 66 jaar lid!, was daarin stellig: “De door het bestuur ingeslagen weg is de juiste: Hou vast aan tradities, maar roest er niet in vast”.

Ideeën zijn er genoeg. Er wordt nadrukkelijk de samenwerking met andere verenigingen en instanties gezocht om gezamenlijk activiteiten te ontplooien. Natuurlijk is en blijft Koningsdag een hoogtijdag voor de DOV. De sinds jaar en dag bekende Kleedjesmarkt is ook voor de toekomst voorzien. Daarnaast heeft de vereniging als wens om een blijvende activiteit op 5 mei, Bevrijdingsdag te gaan organiseren. Ook hiervoor wordt gekeken naar andere geïnteresseerden. “Alleen gaat niemand het in de toekomst redden, maar sámen kan de DOV ook de komende 115 jaar door”.

Gepubliceerd op: 05-05-2023

Aantal keer bekeken: 53