Bevrijdingsfeest in Deventer (10 april 1945)

Op 8 april 2023 is het 78 jaar geleden dat Colmschate werd bevrijd. 2 dagen later, vandaag maandag 10 april, is het 78 jaar geleden dat Deventer werd bevrijd. Genoeg reden om te herdenken. De nationale herdenking is uiteraard op 5 mei aanstaande, maar wij mogen ook op 8 en 10 april best even stilstaan bij de gebeurtenissen van toen. Vanaf 1995 is er o.a. door het comité Stichting Welcome Again Veterans, regelmatig stilgestaan bij de bevrijding van Nederland en dat werd ook in Deventer en Colmschate georganiseerd en herdacht!

Op 30 April 2022 is dit voor de laatste keer georganiseerd. Er zijn geen Canadese Veteranen meer die deze reis nog kunnen ondernemen. Daarmee valt een actieve herinnering aan de bevrijding van o.a. Colmschate weg. Door middel van deze mededelingen op onze website en andere social media blijven wij herdenking.

Het uitsteken van de Nederlandse driekleur (zonder wimpel) of de speciale Deventer bevrijdingsvlag gebeurt in principe op 10 april. Valt deze dag op een algemeen erkende christelijke feestdag, zoals dit jaar met Pasen, doen we dat de dag erna. Dit jaar dus op dinsdag 11 april. Doet u mee?

Gepubliceerd op: 10-04-2023